Odpovedal: Marián
Re: zubár - nárok na reklamáciu?
(číslo príspevku 47.037, zo dňa 12.02.2005. videné 497x)
ODPOVEDAŤ / Predchádzajúci príspevok
 

Text príspevku číslo 47037:
Keby ste teoreticky aj mali nárok na reklamáciu, ťažko by ste mohli dokázať prípadný nesprávny postup, a najmä navštevovať toho istého lekára aj naďalej. Ako už naznačil peter, stomatológ má nekonečný počet možnosti ako váš pripraviť o oveľa vyššiu sumu peňazí.
Ťažko určiť kde je vina, a prečo plomba vypadla. Niekto je napríklad precitlivelý na bolesť, nedovolí vŕtať hlbšie, a anestézu odmieta. Plomba potom ľahko vypadne, najmä ak jedávate napríklad slaninu alebo lepkavé cukrovinky. Odporúča sa preto dohodnúť celý postup vopred, informovať sa o druhu, cene a trvácnosti materiálov a podobne. A aká je "záruka" pri konkrétnom spôsobe vášho stravovania a hygieny ústnej dutiny.
Preto je dôležité vybrať si dobrého stomatológa napríklad na základe odporúčaní. Pri pochybnostiach je lepšie stomatológa zmeniť, najmä ak neakceptuje vaše pripomienky. Niekedy aj zdanlivo drahšie ošetrenie môže byť trvácnejšie a v konečnom dôsledku teda lacnejšie. Vzťah lekár-pacient musí byť založený na obojstrannej dôvere, nie na sťažnostiach. Preto už ani v obchodoch nie sú "Knihy priani a sťažnosti". Máte jedinú možnosť - viac tam neísť, ak si myslíte že postup nebol správny a že inde by to urobili možno lepšie (a možno ani nie).
Lekárovi (ale i automechanikovi) musíte dôverovať najmä v tom, že urobí len to čo je potrebné a čo je pre vás najlepšie (nie pre neho). Inak môže s Vami robiť čo chce, dať Vám napríklad plombu zbytočne, a laik má len obmedzenú možnosť posúdiť kvalitu práce, najmä ak do hry vstupujú aj genetické a ďalšie vplyvy prostredia, ako to tu už bolo spomínané.
Z tohoto faktu profituje ďalšia skupina tzv. tiež-odborníkov. Po prehliadnutí Vášho chrupu sa zhrozia, a začnú Vám dohovárať - že ako ste mohli chodiť k tomu a k tomu doktorovi XY, a že máte šťastie že ste prišli práve k nemu a tak ste zachránený (ušli ste hrobárovi z lopaty...). Ale potom sa možno nedoplatíte, lebo ohováranie kolegov je tiež nie veľmi etické. Dobrá rada je nad zlato a som rád že aj na tejto stránke máme možnosť poradiť si dobrých odborníkov, ktorých, ako sa zdá je ako šafránu.
Ja mám napríklad jeden zub spojený lepidlom. Vyskúšali sme niekoľko lepidiel, kým sme našli to správne pre môj spôsob života. Zdalo sa napríklad, že jedno lepidlo sa rozpúšťa v Karpatskej Brandy... Teda inými slovami, keby stomatológ netrafil hneď to správne lepidlo, mal by som to ísť reklamovať a žiadať vrátenie peňazí? Určite nie. Je to vždy o dôvere a spolupráci oboch zúčastnených strán. Toto posledné lepidlo drží už vyše dvoch rokov, oplatilo sa teda spoločne hľadať to správne metódou pokusu a omylu.