Odpovedal: EDUSAN - logopéd
Re: Problém s učením.
(číslo príspevku 19.636, zo dňa 30.06.2003. videné 804x)
ODPOVEDAŤ / Predchádzajúci príspevok
 

Text príspevku číslo 19636:
Dyslexia patrí do skupiny špecifických porúch učenia. Sú to poruchy v jednom alebo vo viacerých psychických procesoch, ktoré sa zúčastňujú na porozumení reči alebo jej používaní (hovorenej ale i písanej). Môžu sa prejaviť pri narušenej schopnosti myslieť, hovoriť, čítať, písať alebo počítať. Ide o komplex, ktorého dyslexia je jednou časťou.


Termín dyslexia je odvodený z gréckeho „lexis“, čo v preklade znamená slovné vyjadrovanie teda reč, jazyk. Predpona „dys“ znamená, že niečo je nedokonalé, porušené, v neporiadku. Dyslexia teda doslova znamená ťažkosti pri práci so slovami. Problém sa však nevzťahuje len na verbálnu komunikáciu, ale ťažkosti sa prejavujú aj v písomnom vyjadrovaní a pri spracovaní písanej reči – pri čítaní. Súčasne s dyslexiou sa veľmi často objavuje aj porucha v pravopise, tzv. dysortografia, prípadne aj dyskalkúlia (špecifická porucha počítania).


Pre Vašu lepšiu orientáciu by som rád uviedol definíciu M.B. Rawsonovej (1968) : „Dyslektik je dieťa, ktorého výkonnosť v hovorenej reči, v čítaní, v pravopise, v písaní, a pravdepodobne aj ďalších jazykových schopnostiach, buď jednotlivo, alebo v rôznych kombináciách, je hlboko pod očakávanou úrovňou vzhľadom na vek, telesný stav, rozumové schopnosti a bežné príležitosti ku vzdelaniu“. Jednoduchšie sa dá povedať, že dyslektik je ten, kto sa nevie učiť, resp. nedisponuje adekvátnymi mechanizmami pri osvojovaní si vedomostí. Nevie sa učiť, napriek normálnemu intelektu. Možno sa Vám to zdá paradoxné, ale samotné učenie musí človek akosi „vedieť“. Dá sa povedať, že človek sa musí vedieť učiť. Učenie je proces v ktorom intelekt samotný nezohráva tak dominantnú úlohu ako sa pôvodne myslelo. Dyslektik môže byť človek s priemerným alebo dokonca s nadpriemerným intelektom a napriek tejto skutočnosti môže mať problémy pri učení a získavaní poznatkov.


Medzi jednotlivé symptómy porúch učenia patrí hyperaktivita, pohybové (motorické) deficity, percepčno – motorické deficity, impulzivita, kognitívne deficity, ťažkosti s časovo – priestorovou orientáciou a literatúra uvádza aj deficity pozornosti.


Zajakávanie, ktoré vo svojej otázke spomínate, môže byť následkom uvedených problémov. Váš brat svoj neúspech berie ťažko a situáciu si uvedomuje. Môže mať pocit neúspechu a sklamania. Trápi ho to rovnako ako Vás. Treba dať preto pozor, aby okolie na Vášho brata nevyvíjalo zvýšený tlak v dôsledku neúspechov v štúdiu. Nie je vhodné mu celú situáciu „vyhadzovať na oči“ a obviňovať ho z nej. Zajakavosť sa môže pri negatívnom prístupe len prehĺbiť a zvýrazniť. Skôr ho treba povzbudiť a upriamiť jeho pozornosť na veci ktoré vie, v ktorých je úspešný a vyzná sa v nich. Ukázať mu, že existujú ďalšie oblasti v ktorých môže vyniknúť. Vysvetliť mu, že jeho problémy môžu mať dyslektický charakter. Potrebné je však odborné logopedické vyšetrenie, ktoré by malo byť doplnené o psychologické vyšetrenie. Centrum ktoré sa touto problematikou zaoberá sa volá Dialóg a sídli v Bratislave na Jelačičovej ulici č. 8.