Odpovedal:
EDUSAN - logopéd
|
Re: Nehovorí súvislé slová - trojročný chlapec
(číslo príspevku 17.841,
zo dňa 23.04.2003.
videné 442x)
ODPOVEDAŤ
/
Predchádzajúci príspevok
|
|
Text príspevku číslo 17841:
Milá Biba,
Vývin reči je zložitý proces, ktorý sa začína ešte v období intrauterínneho vývinu plodu. Po narodení musí dieťa prekonať viaceré štádiá pokým dosiahne rečovú úroveň nazývanú v odbornej literatúre ako obdobie intelektualizácie reči. Vývin reči sa väčšinou končí po 6. roku života dieťaťa. Okrem tejto hranice existuje ešte jedna. V literatúre sa uvádza, že akékoľvek ťažkosti v rečovom vývine do 4 – tého roku života sú v prevažnej miere fyziologické, odznejú spontánne, sú prirodzené a pre vývin reči dôležité. Nechcem tým povedať, že problémom ktoré Vaše dieťa má netreba venovať pozornosť. Je dôležité si uvedomiť, že sa nachádzate približne v polovici vývinu rečových funkcií. Tento vývin bude pokračovať aj naďalej. Je oneskorený vzhľadom na chronologický vek. Súhlasím s tvrdením Vašej logopédky, že treba dieťa dostatočne stimulovať.
Otázka skôr znie : Ako najvhodnejšie stimulovať reč a ktorý druh stimulácie je pre Vášho syna najefektívnejší? Slová ktoré uvádzate, že Váš syn používa sa zvyčajne vyskytujú v období okolo 1 roku života. Podľa toho čo píšete predpokladám, že Vaše dieťa má neurologickú diagnózu ktorej hydrocefalus je sprievodným symptómom. Jedná sa o DMO, prípadne inú neurologickú diagnózu ?
Spôsob ktorým komunikuje si vybral sám. Preferuje neverbálnu cestu. Takýto spôsob je jednoduchší aj keď pre širšie okolie môže predstavovať istý problém pri porozumení toho čo Vám chce povedať. Skúša či mu porozumiete. Keď sa Vám to podarí, poteší sa. Tento moment je pre celkovú stimuláciu veľmi podstatný. Takýto spôsob komunikácie netreba eliminovať alebo nejakým spôsobom potláčať. Je ťažké odpovedať Vám týmto spôsobom. Vášho syna nepoznám, nevidel som ho ako komunikuje v rovesníckom prostredí, neviem o akú diagnózu sa jedná. Myslím sa však, že by ste mali pokračovať aj naďalej v spôsobe ktorým s ním komunikujete a aktivity ktoré vykonáva by ste mali Vy verbálne komentovať. Skúste ho dostať do situácie, kedy nebude odkázaný na komunikáciu prostredníctvom knihy. Nerobte to však násilne a za každú cenu, ale v závislosti od situácie a od nálady Vášho dieťaťa.
|
|
|