Odpovedal: EDUSAN - rada lekára
Re: Zvýšená teplota
(číslo príspevku 52, zo dňa 15.10.1999. videné 45112x)
ODPOVEDAŤ / Predchádzajúci príspevok
 

Text príspevku číslo 52:
Teplota ľudského tela je individuálna a mení sa v priebehu dňa vplyvom vonkajších a fyziologických faktorov (pohyb, trávenie a pod.). Teplota tela môže kolísať denne až o 1 stupeň C. Najnižšia teplota je skoro nad ránom (o 4. hodine) a najvyššia neskoro popoludní (o 16. hodine). U žien sa teplota mení i v priebehu menštruačného cyklu s maximom v období ovulácie, vyššia teplota je i v prvým mesiacoch tehotenstva. Za normálnu teplotu meranú orálne sa považuje teplota 37 st.C v rozsahu 36 – 37,4 st.C, pričom teplota meraná rektálne a vaginálne je priemerne o 0,5 st.C vyššia (36.6 - 38.0ºC rektálne), naopak meraná v podpazuší nižšia (34.7 - 37.3ºC), a v uchu vyššia (35.8 - 38.0ºC). Pri horúčke sa teplota tela zvyšuje ovplyvňovaním termoregulačného centra v hypotalame, čo pomáha organizmu v boji proti baktériam a vírusom. Meranie teploty je dôležitou informáciou o prítomnosti ochorenia, a o zmenách klinického stavu pacienta. Najčastejšou príčinou zvýšenej teploty (v 40%) je infekcia, ktorá môže byť skrytá a nemusí mať iné prejavy (chronický zápal zuba, ďasien, mandlí, močových ciest a pod.). Pri infekciách je obvykle zvýšená aj sedimentácia. Ďalšou príčinou poruchy termoregulácie môžu byť prejavy alergie na potraviny alebo peľ rastlín (pri cestovaní). Komplexným vyšetrením je nevyhnutné vylúčiť organickú príčinu vyšších teplôt (hematologické, endokrinné, spojivové, kardiovaskulárne ochorenia a iné). U 5 – 10 % pacientov sa príčina zvýšenej teploty nepodarí zistiť. Dlhodobo zvýšená teplota môže byť súčasťou chronického únavového syndrómu, najmä ak uvádzate únavu po námahe. Zvýšená teplota môže byť teda následok námahy a záťaže imunitného systému. Chronický únavový syndróm sa môže okrem únavy prejavovať zvýšenou ospalosťou cez deň a nespavosťou v noci, depresiou, slabosťou svalov, bolesťami svalov a ďalšími príznakmi. Pre zmiernenie ťažkostí sa odporúča otužovanie (striedavá sprcha horúcou a studenou vodou) a dostatok pohybu. V liečbe je potrebné obmedziť stimulačné látky (káva, alkohol), dbať na dostatočný prívod tekutín (nebublinkových 1 – 2 litre denne), prijímať dostatok vitamínov a minerálií (B komplex, A,C, E, kalcium, magnézium, zinok, biotin, železo). Vhodné je podporiť činnosť imunitného systému prípravkom Echinacea sirup po dobu aspoň 1 mesiac. Na zvýšenie telesnej a duševnej odolnosti je vhodné pravidelné pitie čaju zo Všehoja ázijského (Žeň-šeň). Prospešné je zdržiavať sa cez deň i večer v miestnostiach s dostatkom svetla. Dôležité je dopriať si dostatok odpočinku, venovať sa najmä na jeseň a v zime potešujúcim činnostiam, a nevynechať zimnú dovolenku so zmenou prostredia.