Prečo konzultovať lekára na Internete: analýza užívateľov a poskytovanie služieb Opýtajte sa lekára (5440)

V roku 1998 švédsky nekomerčný verejný zdravotnícky servis Infomedica začala poskytovať služby "Opýtajte sa lekára" na Internetovom portáli. Každý kto mal prístup na Internet mohol zadarmo využiť služby a spýtať sa lekára na osobné problémy súvisiace so zdravím a na informácie týkajúce sa rôznych ochorení. Cieľom štúdie bolo zistiť, prečo návštevníci konzultuju lekárov, ktorých predtým nepoznali. V čase od 1. novembra 2001 a januárom 2002 použilo službu Opýtajte sa lekára 3622 ľudí (1036 mužov = 29% a 2586 žien = 71%). 186 otázok bolo vyradených. Používatelia servisu boli analyzovaní kvantitatívne i kvalitatívne podľa odpovede na otázku prečo použili službu Opýtajte sa lekára na Internete. 1223 ľudí odpovedalo na otázky (36%), z toho bolo 322 (26%) mužov a 901 (74%) žien. Hlavným dôvodom pre použitie konzultácie s neznámym lekárom boli: pohodlnosť (52%), anonymita (36%), prílišná zaneprázdnenosť lekárov v praxi (21%), problém nájsť si čas na návštevu lekára (16%), problém dohovoriť si termín vyšetrenia u lekára (13%), pocidy nepohodlia pri návšteve lekára (9%), nemožnosť dovoliť si návštevu lekára (3%). Ďalšie motivácie získania bezplatnej odpovede boli: hľadanie ďalšieho názoru (second opinion), prerušenie kontaktu s predchádzajúcim lekárom alebo potreba komplexnej analýzy medicínskeho problému, získanie odpovede na citlivé a intímne otázky, získanie informácii o správaní príbuzných, preferovanie písomnej komunikácie ako aj otázky z cudziny od vysťahovalcov, cestovateľov, pracujúcich v zahraničí alebo vo vzdialených oblastiach od kvalitnej zdravotníckej starostlivosti. Výsledky štúdie ukázali, že Internetový server Opýtajte sa lekára je využívaný najmä pre pohodlie, ale môže byť pomocou pre ľudí vyžadujúcich zdravotnú starostlivosť v prípadoch, keď je pre nich nedostupná.
Autor: Umefjord G, Petersson G, Hamberg K. (Sweden)
Publikované v: J Med Internet Res. 2003 Oct 22;5(4):e26

zoznam článkov